Monday, March 31, 2008

أيا لك نظرة

على قلة بضاعتنا في الشأن الأدبي وضيق حيلتنا في ما تكتبه أيدينا على ما تكنه صدورنا


إلا أننا أردنا خط بعض ما ضاق به صدرنا من معاني الحب العفيف في زمن قلت فيه الطاعات وكثر القرب من المحرمات وارتكاب الموبقات في مثل هذه الأمور


فكانت هذه الخواطر البسيطة النظم الكبيرة المعنى في نفس صاحبها فأراد أن يشرككم بعض ما تموج به نفسه

فلبندأ الحكاية

.... و

وتورادت قصص المحبين تترى تحدث عن بعضها ببعضها لتكشف ما تخبي الصدور عن بعض مكنونات القلوب
ولعمري إنها والله للذة الدنيا قبل لذة الآخرة
فما لنا من سبيل لكبح جماح تلك الفطرة التي فطر الله الناس عليها


وما وودت علم الله كتابة مثل هذه الكليمات هنا وفي مثل هذا الوقت ولكنها النفس التواقة لاستشراف ماضي القرب بمستقبل الحب المشرق دوما على النفس تعيد فيها الحياة تترى تترى
وحب الفن الجميل من ديباجة المعنى ونظم القافية العربية لتسطر لنا من بديع القول ما تعجز مئات الألسن محاكاته على سير إيقاع الحياة


ومن هنا كانت الحياة بهذه الصورة من صور السرد المطرد قصة من قصص الوله والمناجاة بين شفاه المحبين تغزل منها حبات اللؤلؤ المنثور على ألسنتنا فنسير بنور القرب والمحبة الخالصة في درب الحياة سيرا اهانئا وتكون لنا مثالا وسيرة وفنا من فنون الوصل وحب القرب


فهل لنا من حب عفيف طاهر يبني قلوبنا بالطاعة العامرة واليقين الشافي فتصير الدنيا بستانا موردا بشتى زهور الود والأنس والحب الدفين


وتناقلت كتب التاريخ بعض ما كان من سير المحبين ومناجاة العاشقين فمازالت تملأ القلب سرورا والفؤاد حبورا
وأحلى ما وردت على مسامعي هذه الهنيهة تلك الأبيات



أيا لك نظرة أودت بقلبي وغادر سهمها قلبي جريحا
فليت أميرتي جادت بأخرى فكانت بعض ما ينكا الجروح
فإما أن يكون يكون بها شفائي
وإما أن أموت فأستريح



وغيرها الكثير .... من أبيات الشعر الجميل



فلنا عوده




.... دمتم بود

59 comments:

*^* كـ ـ ـ ـومــ ـ ـ ـانـ ـ ـ ـ ــدوز حــ ـ ـ ـ ـسـ ـ ـ ـ ــنـ الـ ـ ــبـ ـ ـ ـنـ ـ ـ ـّا *^* said...

الله يسامحك يا أنووووس

فكرتنا بالذي مضى وكلام الحب والغرام

غبت عن زوجتي فترة من الزمن

فبعثت لها برسالة بها نفس المضمون

وإن كان كليماتك يظهر فيها

أنها خارجة بصدق من قلبك

وكأنك تريد ان تقولها لشخص ما

المهم

كتبت بالرسالة

شغلت بكِ عنّي ... حتى ظننت أنكِ أنّي

وكان الجواب منها

شغلت بكَ عنّي ... حتى أيقنت أنَكّ أنّي

...

يااااااااااااه

ربنا يا أنوووووووووس

يجمعك بمن تحب على خير

ويعف شبابنا وإخواننا بالحب الطاهر

وعلى رأي المثل اللي بيقول

الحب الطاهر نور وأمل

سلملم يا عسل

عاشقه الفردوس said...

الله الله

ربنا يكرمك ونحضر جوازك قريب

:)))

آخر العنقود said...

مسااااااااااء الخير يا ابومالك

ايه بس الكلام الجامد ده
انت عمال تنقلنا معاك من هنا لهنا

وربنا يستر
:)

كلمات حلوة اووووووووووى بجد
واول تعليق عندك عجبنى جدا

دعواتك كده وربنا ييسر بقى ونحس اللى انت حاسه ده
ههههههههههههههههه

وانا كنت بقول خلاص نسينا
:)

تحياتى ليك يا ابو مالك
وربنا يسعدك يارب

أنا إنسان said...

والله عندك حق
بس نصيحه
اوعى تجرب تدور على حب عفيف
مش هاتلاقي
غيرك كان اشطر
!!!!!!!!!!!!

بحبك يامصر said...

الله عليك وعلى كلامك
كلام جميل وواضح انه طالع باحساس صادق
ربنا يجمعك مع من تحب فى الخير

المستنصر بالله said...

معانى جميله
ضاعت فى وسط الشهوة لم اعد اجد حب الذى اراه شهوة فقط
علا وعسى تجد صدى عند المحبيين وتعلموا كيف يكون الحب العفيف

عايز أتعلم said...

يا باشا..قريت الموضوع امبارح بس مش عرفت اعلق

ربنا يكرمك... والله كويس انك خطبت
اهي دي اثار مابعد الخطوبة ...(ياللا نحب بجد

انت بتحب الكلام دايما في الحب وانا قلتلك قبل كده مليش دعوة بالموضوع دلوقتي

بس ربنا يكرمها ..ده حظها حلو ياعم ..لقت واحد ليه في المواضيع دي ..هههههههه

صاحب المضيفة said...

تسلم الأيادي يا عم حودة


ربنا يبارك على الرد الجميل ده ويبارك في ابراهيم وامه يارب


لك لك الود

صاحب المضيفة said...

عاشقة الفردوس

تقبل الله دعائك وشكر لك ما كتبت


تحياتي

صاحب المضيفة said...

اخر العنقود

ربنا يطعمك مما تحبين ويرضى عنك ويرزقك خير مما تتمنين


تحياتي الطيبة

صاحب المضيفة said...

انا انسان

وليه مش ادور

احان الأصل يا عمنا

وكل اللي بيحصل ده صورة غير شرعية وبالتالي مؤقتة وهايجي اليوم اللي نرجع فيه لأصلنا الطيب


دمت بخير

صاحب المضيفة said...

العزيز الجيزاوي


ربنا يكرمك على كلامك الحلو الظريف ده

ويارب نشوفك في الكوشة عن قريب


لك كل الود

صاحب المضيفة said...

المستنصر بالله


علينا أن نكون سراج الهداية لغيرنا بما نحمل من أصل الدين الحنيف بصورته السمحة



والحكاية مش صعبة ولا حاجه


دمت بخير

صاحب المضيفة said...

خليفة بيه


الدخول ماشي نعديه انام الدخول كده من غير تعليق دي فيها عقوبة شديدة

حاول مش ترعض نفسك ليها بعد كده


وبعدين بكرة نتفرج عليك لما تخطب كده وساعتها هاعمل فيك اللي نفسي فيه

ومش هايكون ليك عين تفتح فمك معايا

سلام يا صاحبي

UNIQUE said...

>>>>>>>> خواطر جميلة وتناول موفق >>>>>>
دعواتي بالتوفيق

as.zaid said...

ما شاء الله
ايه المشاعر الجميلة والكلام الرقيق ده يا انس
بارك الله فيك وجمعك على خير مع من تحب عاجلا غير اجل
امين يا رب العالمين
اختك
اسماء ابوزيد

وضـّاح said...

كلمات بسيطة .. أظهرت مشاعر عميقة

عايزين نفرح قريبا :)

صاحب المضيفة said...

الكريمة .. يونك


جزاك ربي الجنان


دمت بخير

صاحب المضيفة said...

العزيزة .. أسماء


ربنا يارك لك وينفع بك الدين


ويفرحنا بما نحب ومن نحب قريبا



تحياتي

صاحب المضيفة said...

وضاح باشا


ان شاء نفرح وربنا يخلي ايامنا كلها أفراح


دمت بود

أسامه جابر said...

السادس من أبريل شعارنا : وطن واحد شعب واحد ضد الفساد وغايتنا الإصلاح http://www.semsem28.blogspot.com/

أخوك المناضل / أسامه جابر

mnoon said...

مازال الحب الطاهر موجود
ولكنه دائما ما يتسم بالخصوصيه
لذلك لا نسمع عنه كثيراً
ربنا يوفقك بجد
سلاااااااام

just-amuslim said...

رائعة الابيات

وبيتا الاخ كوماندوز وزجه ..اكثر منها

بوركنا نحن وأزواجنا

:)

كاميليا said...

بجد حقيقى

الله عليك

بيشدنى اوى اسلوبك الهادئ
دايما بحس ان سطورك بتهمس

بارك الله فيك يارب

تحياتى واحترامى

صاحب المضيفة said...

الكريم .. أسامة

شكرا على مرورك الطيب


تحياتي

صاحب المضيفة said...

الكريمة ... mnoon

بيدنا نحن أن نصنع ذلك الحب الطاهر ونجعله أصلا

ربنا يوفقنا ان نجعله دائما في المقدمة وليس الفجر والعربدة


تحياتي

صاحب المضيفة said...

الكريمة .. ولاء


رزقك الله سعادة الدارين ووفقك لما تحب وترضي


دمت بود

صاحب المضيفة said...

كاميليا هانم


لو همست السطور بما تكن الصدور

لفاض الحد عن ما ينبغي المصارحة به

ولكنها عبقات من أريج الزهور في بستان الطيب والعطور


تحياتي

مـحـمـد مـفـيـد said...

الله عليك وعلي كلامك الرائع
والله وحشني بلوجك جدا

dina said...

الله
ايه الكلام الجامد دا و ايه الشعر الجامد جدا جدا جداااااا دا...يا عم اتارينى مابعرف اكتب...بفكر اقفل البلوج خلاص
هههه
فعلا الحب الراقى النضيف من الاخر هو احلى حاجة فى الدنيا و زى ما انت ما قلت جنة الدنيا و يا بختهههههههههههههههههههههههههههههه اللى يلاقيه

سهر الليالى said...

الله الله

أجمل ما فى الدنيا هو الحب
ربنا يرزقنا الحب ويجعله من حبه لنا

تحياتى وتسلم الأيادى

عصياااااااااااان said...

آخر أخبار العصيان
على مدونة عصيااان
عصر الهوان والذل...هل ينتهي؟...اليوم المشهود
http://3syan.blogspot.com/

صاحب المضيفة said...

مفيد باشا


تورت المضيفة يا غالي

وربنا يسعدك يارب


تحياتي

صاحب المضيفة said...

دينا هانم

منكم نستفيد يا فندم

وربنا يكرمك وتخليكي مبدعة على طول


لك كل التحية

صاحب المضيفة said...

سهر الليالي


تقبل الله دعائك ورزقك من الخير أكثره


تحياتي

رفقة عمر said...

انا فى انتظار التفاصيل
الحب حاجه جميله قوى
للى يقدره بحق
ويراعى ربنا فيه لانه نعمه كبيره من ربنا

فزلوكة said...

جميل أوى الشعر إللى كان ف النص دا
بجد الواحد لما بيقرأ فى كتب الأدب القديم بيلاقى إن هما كان عندهم صدق وروحانية إحنا مفتقدينها

مستنين الباقى إن شاء الله

صاحب المضيفة said...

الكريمة .. رفقة عمر


ربنا يكرمك على تشريفيك للمضيفة


التفاصيل لسه شوية عليها

وكل تأخيره فيها خيره زي ما بيقول المثل

دمت بود

صاحب المضيفة said...

فزلوكة هانم

للأسف ان عندنا كنوز في تريخنا

لكن من الواضح اننا لا نجيد فن استخدام ما تحت أيدينا


دمت مبدعة

بنوته مصرية said...

الله كلامك جميل بس اعتقد الحب العفيف الجميل اللي بتتكلم عنه ده بنكتبه في الخواطر وبنحلم بيه بس
مش موجود ولو لقيته اتمسك به جداا

لانك هتكون محظوظ بهذا الحب

ربنا يسعدك ويجعل كل ايامك حب وسعاده

لك تحياتي
رودي

همس الاحباب said...

رائع جدا كلامك واسلوبك فى سرد الموضوع
وربنا يوفقك ويكرمك يا رب العالمين
تحياتى
خالد

النجمة الصامدة said...

ما أروع ما استهللت به بداية

وما أروع ما انتقيت لتنهي

:)

....

أسأل الله مالك القلوب ومصرفها أن يزهر في قلبك هذا الحب الطاهر العفيف وأن يديم عليك رفيقة ترويه
:)

....

دم بود

paranoia,magnetic & dramatic girl said...

تسلم لينا يديك
موضوع جميل
عارف رغم لذة الحب بس برضه مفيش عذرية في الحب
لان المشاعر المادية هتطغي علي اي مشاعر عذرية
وده بيدي لذة اكتر بس بيدي تعب نفسي اكتر
..
بس برضه جميل
يارب يمنح الكل حب يكون راضي عنه سبحانه وتعالي
...
علي فكرة الشعر الي ذكرته جميل اوي
والكلام الي كتبه صاحب اول تعليق عندك جميل اوي
ربنا يحفظك ويكرمك بشريكة حياتك
..
دودو

Anonymous said...

nice blog

visit

http://www.tvosz.com

it's cool website
FUN, CLEAR, and REAL
just becoming a Member

thanks

صاحب المضيفة said...

رودي هانم


انا مقتنع تماما ان الحب العفيف ده ممكن نصنعه بأيديناكويس جدا لو احنا عاوزين كده

لكن للأسف ان الشر أكتر من الخير فمش بنفكر في كده حتى لو احنا عاوزين


ربنا يحفظنا


تحياتي

صاحب المضيفة said...

النجمة الصامدة


إطراءك وسام نعتز به


شكرا جزيلا على المرور الكريم


دمت بخير

صاحب المضيفة said...

دودو هانم


ربنا يسمع منك دعائك وعلى فكرة احنا ممكن نعمل الحب بالخلطة الجميلة دي

يكون عذري وطاهر وفي اطار الشرع ويكون مادي بنلمسه بايدينا كمان

لكن الشاطر هو اللي يعرف يوفق بين الاتنين



تحياتي

عايش ولكن said...

اول زياره
بس بجد عجبتنى المدونه جدا
فإما أن يكون يكون بها شفائي
وإما أن أموت فأستريح

جامد جدا البيت ده
تحياتى
علاء

ahmed saker said...

ان لكلماتك لصدي يدخل نياط القلب ليحوله الي خيوط جيتار هادىء يعزف اجمل الالحان
و يدخل العقل فلا يتركه الا و قد اذن العقل للعين بأن تسكب بعض العبرات
دمت بخير
و السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

كاميليا said...

أيا لك نظرة أودت بقلبي وغادر سهمها قلبي جريحا
فليت أميرتي جادت بأخرى فكانت بعض ما ينكا الجروح
فإما أن يكون يكون بها شفائي
وإما أن أموت فأستريح
..........

جميلة اوى

لابد ان يصرخ القلب
اذا كان صاحبه يؤثر الصمت
ولا يبوح بكلماته إلا من خلال
سطور مكتوبة بمداد جرحه
وسن القلم هو ذاك السن.. سن سهم الطعن.

دمت هادئ ورزين ومبدع

تحياتى واحترامى

Doba said...

تصدق بقى انا مبسوطة قوى انى قريت اول حاجة النهاردة البوست بتاعك

بجد جميل قوى
والله ده اللى انا عماله اقنع كل الناس بيه بس تقريبا هما كلهم بقو معتبرين انى مجنونة

الحب والله تحفة
جميل جدا
بس المهم نتعلم ازاى نعرف نحب

تحياتى وامنياتى بكل الحب
هبة

other_things said...

حلوة كلمة الهنيهة دي
ايه يا عم براحة علينا
..

صاحب المضيفة said...

العزيز .. علاء

تسلم على المرور الكريم ويارب مش تكون اخر مرة


لك كل التحية

صاحب المضيفة said...

الكريم .. أحمد صقر

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

مرمو طيب ومشاعر جميلة

دمت بود

صاحب المضيفة said...

كاميليا هانم

المهم أن يكون الحب ده طاهر ونقي ويخضع لشرعنا وعادتنا وتقاليدنا


ساعتها هانحس انه احلى وأجمل حب في الدنيا



دمت محبة

صاحب المضيفة said...

هبة هانم


حلو انك تاخدي حاجه من المضيفة على الريق الصبح

ده بينشط الذاكرة ويقوي التفكير


يارب يكون البوست عمل مفعول في كيفية اننا ازاي نحب بجد بدزن ما ندخل في أخطاء شرعية ونمشي مظبوط زي ما ربنا قال



تحياتي

صاحب المضيفة said...

other things


يا عمنا ولا بالراحة ولا حاجه

ده بعض ما عندكم



تحياتي يا كيبر

Anonymous said...

福~
「朵
語‧,最一件事,就。好,你西...............................................................................................................................-...相互
來到你身邊,以你曾經希望的方式回應你,許下,只是讓它發生,放下,才是讓它實現,你的心願使你懂得不能執著的奧秘

Anonymous said...

أيا لك نظرة أودت بقلبي وغادر سهمها قلبي جريحا
فليت أميرتي جادت بأخرى فكانت بعض ما ينكا الجروح
فإما أن يكون يكون بها شفائي
وإما أن أموت فأستريح

>>> وكيف يستريح من شغل قلبه بحبها وهي لا تحيط به عقلا وعلما